josefineemma

Alla inlägg den 19 december 2010

Av Josefine - 19 december 2010 16:30

jag måste bara berätta en sjuk sak för er läsare. jag har hållt på med hästar i några år nu ju och jag har aldrig berättat för er om mina foderhästar/medryttarhästar och stallen jag varit i. bilder har jag inte på denna datan, men jag ska leta fram det det senare så ska ni få se.


jag började på ridskola, viarps kör och ridklubb, jag tycker det är en bra ridskola att börja med och lära sig rida på. jag började i en vanlig nybörjar grupp för mia (minns inte vad hon heter i efternamn) red där i någor år, sen fick vi en ny tränare, susanne jacobsson tror jag det är hon heter. red för henne i många år innan jag bytade upp mig till en hoppgrupp och började träna för hanna larsen. efter det avancerade jag till en högre hoppgrupp och efter det slutade jag, men under tiden hade jag några medryttarhästar och foderhästar!


min första medryttarponny var plupp, en liten korsningsponny som nog inte var mer än 120 cm. jättesöt och busig. den stod hos min systers kompis josefine och det var så jag fick kontakt med ägarna till pluppe. sen visade det sig oxå att jag kände flickan som ägde ponnyn oxå, felicia hette hon. dock blev tiden med plupp inte så jättelång, typ ett halv år kasnke ?


efter plupp lade jag ut en annons på blocket och jag fick ett mejl av en anna, som hade en fin arab om hon ville ha hjälp med. så jag provred peroz och jag blev kör dirket, (då jag inte såg så mycket på långt håll såg jg knappt hur hästen såg ut förrän jag var där dagen efter och red med stefan, låter sjukt, men sant, han var iallafall super fin som suddig, eller en vit/grå boll med ben. galet) jag red honom i två år och två månader ungefär, sen flyttade ägaren till stockholm och tog med sig min lille älskling. han stod hos anna och stefan lewitas-ohlsson i värmö, jag trivdes där trots att det var massa klabba med folket där. jag lärde mig jättemycket och fick mycket hjälp av stefan och anna, även av annas dotter josephine. mamma kände anna sedan innan (hon som bodde på gården) då hon var hundtränare och vi preis skaffat hugo , så några månader innan jag fick peroz hade mamma börjat träna med hugo för anna, världen är liten.


efter peroz tänkte jag sluta med hästar för jag mådde så dåligt, men jag la ut annons och leta vidare. precis innan batman blev såld kom där in en liten new forest cponny i stallet hos anna och jag började rida den, ägaren hette ida och är en helt underbar person. jag lärde känna ida jättebra och hon hjälpte mig och lärde mig jättemycket då hon är en riktigt duktig hästmänniska! hade paola i ungefär ett år, sen blev hon såld då ida var 21 år och jag snart fyller 18 år. så nu har hon det bra hos en tjej som heter amanda. de tävlar lite hoppning och fältlävlan. paola stod först hos anna och stefan, men efter ett tag (då de skulle flytta och några andra saker) fick paola flytta till min dåvarande bästis, emelie. vi hade super kul nrä vi var ute och red med våra ponnisar. jag fick världens chans där med ida och paola, fick tävla jättemycket och ida betalade bensin och ibland tävling, då det var hon som ville ha resultat på sin ponny.


under tiden jag hade paola hos anna och stefan hade jag även två hästar till ett tag. en klasskompis behövde ha lite hjälp med sin tävlingsponny chess. han var en korsningsponnt och riktigt fin faktist. red honom i fyra-fem månader kan jag tro, motionsridning och även fick jag tävla en tävling med honom oxå. där jag faktist kom 5:a! det var en riktigt mysig ponny faktist. prestrerade bra på tävlngar med hans ägare patricia. dock tror jag han är såld nu då patricia fyller 18 om några månader. även under en tiden med chess så hjälpte jag till på tävlingar, passa stall och lite sånna småsaker när hon behövde hjälp. han stod i tostarp, en bit från billeberga.


samtidigt som paola och chess hade jag ju en tredje häst, smaragd hette hon, ett fullblods sto. den stod i skrävlinge och jag skulle lära den att hoppa lite då et var en dressyr häst. (jag hade träffat hästen innan, och klappat på den, har gamla foto på den osv.) jg red den nog i två/tre månader, jag kände att jag inte klarade av tre hästar samtidigt som stod i tre olika stall, så jag valde bort smaragd då jag tyckte det var roligare hos patricia och hos anna och stefan. så jag hade bara henne ett litet tag.


efter att paola blev såld var jag utan häst en hel sommar, red lite på dåvarande bästa kompis islänning, maja. men mer än så blev det inte. jag letade efter en foderhäst att ha och rida och pussa på men det gick segt.


jag provred en häst, tror det var ett varmblod, eller så var det en korsning mellan halvblod och fullblod, jag minns inte riktigt, den hetter ronja iallafall och stod utanför furulund. jag testade den och den var inget för mig (dock hade jag hjärnskakning och hästen var inte min typ av häst) så den ha vi på hyllan. (jag har senare kommit fram till att jag även kände henne på ett litet hörn.)


efter ronja tappade jag hoppet lite och letade häst själv och med min dåvarande bästis, men jag hittade ingen. jag satte upp annonser och pratade med alla mina kompisar om att ja ville ha nått att rida och de fick hålla ögonen öppna. en dag fick jag ett mejl om en häst som stod utanför höör eller i höör, jag trodde mina föräldrar skulle tycka att de blev för långt, men de gick med på att provrida och så efter alla omstängidheter och jag provred en liten häst som var stor, men hette batman. kan ju säga att han förtrollade mig och jag är det fortfarande. nu har jag haft batman i 1 år och 3 månader ungefär. och det har varit en super tid. (vi har kommit fram till att rebeccas mamma kände en viarpare, kommer itne på vad hon hter just nu, och sen att de visste vem min dåvarande tränare var, hanna.)


jag letade stallplats till honom i några månader och hittade en stallplats i saxtorp, rita och kenneth bodde på den gården ( mammas andra hundtränare & annas bästa kompis, typ, även en av pappas gamal jobbkompisar om jag förstått det rätt, pappa kände kenneth och mamma rita.) stod där i ett halvår ungefär, sen belv det sommarbete hemma hos rebecca i södra munkarp. astrevliga människor!


nu har jag batman 5 min med cykel ifrån mig och där trivs batman och jag faktist.

(en kompis har ridigt hästen som står där, jag känner mia sen innan trots att hon inte känner igen mig, jag har även ridigt karetta lite innan med min kompis) där ska han stå nu i några år hoppas jag!


Av Josefine - 19 december 2010 15:48

 

Av Josefine - 19 december 2010 15:07

mamma klär julgranen nu och jag kom hem från stallet för ett tag sedan, tjejen som var ute och tittade på batman idag var super härlig. jätteduktig och var jättetrevlig. (dessutom var hon släk med grannen och min mamma/pappa kände hennes föräldrar kom jag och mamma fram till, världen är liten) hon red inte idag, men hon ska kommai veckan förmodligen och prova rida och det ser jag fram emot. (kasnke blir en ny liten ida jag har hittat, hihi) jag ser fram emot det faktist!


sitter och tittar på ensam hemme och även tittar jag på när mamma pyntar granen, helt random. haha. ska snart hoppa in i duschen och så, sen ska jag ha chips och kasnke lita godis, får se vad mamma kan köpa till moi! höhö.

Av Josefine - 19 december 2010 11:34

i love u big time!


nu ska jag strax bytta om och bege mig till stallet, har en tjej som ska titta lite på batman idag, vet inte om jag skrivit det, men hon är duktigt, har ridigt grand prix oh sånna busigheter, så hon är duktig, fast hon är mest intresserad av att motionsrida & det är ju precis det som jag behöver! så får se hur det går idag, hon ska komma ut och hälsa på batman och lära känna mig lite, hon har helt rätt inställning kan jag tycka!

Ovido - Quiz & Flashcards